Haptotherapie voor kinderen
Voelen in beweging: je lijf beweegt, je innerlijk leert.
Bij haptonomische kinderbegeleiding draait het om balans. Balans tussen voelen, denken en bewegen, en balans binnen elk van deze gebieden. In de praktijk ontdekken kinderen, in het hier en nu en op een speelse, lichaamsgerichte manier, hoe ze (opnieuw) in contact kunnen komen met hun gevoel en hun lijf.
Werkwijze
Een traject start met drie kennismakingsafspraken. Bij de eerste afspraak zijn een ouder of verzorger en het kind samen aanwezig. Op een speelse manier maken we kennis en verkennen we samen hoe het kind voelt, denkt, beweegt en contact maakt.
De tweede afspraak is – als het kind dit aandurft – alleen met het kind.
De derde afspraak is indien mogelijk, met beide ouders en zonder het kind. Jongeren mogen hierbij wél aanwezig zijn als zij dit zelf graag willen.

Doelen stellen
Samen met het kind én de ouder(s) kijken we naar wat het lichaam vertelt. We bouwen vanuit de observaties een persoonlijk profiel op: wat gaat er al goed en waar liggen de ontwikkelkansen?
In overleg bepalen we waar het kind in zijn of haar ontwikkeling versterking nodig heeft, en wat de doelen van de therapie kunnen zijn.
Bij een heel beweeglijk kind past het niet in mijn visie om de beweeglijkheid te remmen. We onderzoeken de functie en de kwaliteit van dit gedrag. Wat zit erachter? Dit doen we bijvoorbeeld door te boksen, gebruik te maken van een evenwichtsbal, te trommelen of aanraakoefeningen op de behandeltafel.
Het is mijn expertise om te herkennen of er sprake is van een disbalans. Haptotherapie is dus niet gericht op het ‘afleren’ van bepaald gedrag, het nodigt het kind juist uit om ook andere vaardigheden te ontdekken en te ontwikkelen.
Behandelsessies
Het verdere traject bestaat uit behandelsessies waarin het kind en één ouder samen deelnemen. Oudere kinderen of jongeren kunnen er voor kiezen om de sessies alleen te volgen.
De aanpak is speels, met veel bewegingsoefeningen en aanrakingsspelletjes. Zoals trommelen, de evenwichtsbal, boksen en het balansbord. Het kind voelt daarbij zichzelf, het materiaal én de ander.
De ene keer komen ze op de behandelbank om in hun lijf te voelen wat hen dwarszit en hoe ze zich weer kunnen verbinden met zichzelf en de ander.
De andere keer oefenen we nieuwe vaardigheden buiten, bijvoorbeeld in een speeltuin. Bewegen buiten de praktijkruimte helpt om het geleerde in het dagelijks leven toe te passen. Dat maakt de behandelsessie leuk én concreet.
Ouders actief betrokken
De ouder(s) betrek ik zoveel als wenselijk, bij de sessies. Ik geef praktische tips mee voor thuis. Indien nodig, deel ik ook observaties en adviezen met school of andere betrokkenen in de omgeving van het kind.
Evaluatie
Na ongeveer zes tot acht behandelsessies plannen we een evaluatiegesprek met, indien mogelijk met beide ouders. We bespreken de ontwikkeling van het kind en kijken naar de doelen. Soms is het traject dan klaar. Het kind heeft bijvoorbeeld vaardigheden geleerd om:
- Beter naar zijn of haar binnenwereld te luisteren;
- Eigen grenzen en behoeften te herkennen;
- Steviger te staan in contact met zichzelf en anderen.
Waar nodig stellen we deze bij. Soms volgt er een nieuwe serie behandelsessies.
Diagnose
In de haptotherapie kijken we vooral naar hoe het kind zich voelt en zich verhoudt tot de wereld om zich heen. Een diagnose, zoals ADHD, dyslexie, hoog gevoeligheid kan soms behulpzaam zijn om iets te begrijpen, maar is voor ons geen uitgangspunt.
Meer weten?
Heeft u een vraag of wilt u een afspraak maken? U kunt me bellen of mailen.
Een verwijzing van de huisarts is niet nodig.